CluB۩‌‌‌CaR

کلوپ ماشین

CluB۩‌‌‌CaR

کلوپ ماشین

روغن ترمز

با تداوم تولید خودرو در جهان و افزایش سرعت خودروها در جاده های درون و برون شهری نیاز این مرکبان سرکش فلزی به داشتن ترمزهایی بسیار مناسب با عملکردی بسیار دقیقتر حس شد و تلاش برای افزایش ضریب ایمنی خودروها با ایجاد تغییرات در سیستم ترمز توسط طراحان کار آزموده صنعت خودرو همراه بوده است.

یکی از پارامترهای بسیار مهم در عملکرد مناسب و بموقع ترمز خودرو روغن ترمز می باشد .

آیا تاکنون به نقش و اهمیت و ویژگی های  یک روغن ترمز مناسب  فکر کرده ابد؟

روغن ترمز ماده ای سنتزی(مصنوعی) بوده که از دسته سیالات هیدرولیک با کارآیی بالا می باشد و در برابر فشار تراکم ناپذیر است.

ادامه مطلب ...

تایر خودرو

یکی از بزرگترین اختراعات بشری ساختن چرخ بوده است که با این اختراع حرکت و جابجایی بسیار تسهیل پیدا کرد و انسان توانست از چرخ در ساختن ارابه ها و کالسکه ها استفاده کند اما ساختن چرخ پایان کار نبود و بشر با توجه به رشد و پیشرفت روز افزون خود بر آن شد تا اختراع خود را در چرخه تکامل قرار دهد گویی این ساخته هر روز کاملتر میشود.

اما برای بهینه تر شدن حرکت نیاز به لاستیک های بادی بود که توسط آقای جان دیوید دانلوپ (1921-1840)که اهل بلفاست بود اختراع شد وی این تایر بادی را برای چرخهای سه چرخه پسرش که از جنس کائوچو بود ساخت وی ورقه کائوچویی را بصورت لوله درآورد و دور تا دور چرخ قرار داده و داخل آن را از هوا پر کرد و بعد ها این اختراع توسط برادران میشلین در اتومبیل بکار برده شد .

تایر در چرخ خودرو دارای دو وظیفه مهم میباشد:

1-تنها نقطه اتکاء واتصال خودرو به سطح جاده میباشد که در عین حال وزن خودرو را تحمل می کند.

2- کاهش و جذب ارتعاشات ناشی از پستی و بلندی های جاده ها در جهت جلوگیری از انتقال این نوسانات به مجموعه سیستم تعلیق خودرو و سرنشینان.

اما تایر ها بر اساس ساختار بدنه به دو تیپ کلی تقسیم بندی می شود.

ادامه مطلب ...

سیستم تعلیق

گاهی اوقات در هنگام تردد در خیابانها و گذرگاههای خودروهایی را مشاهده می کنیم که آنقدر از ارتفاع آنهاکاسته شده و یا از رینگ و لاستیک هایی استفاده می شود که هر بیننده ای را به یاد پیست های اتومبیل رانی و حتی فرمول یک می اندازد که این خودروها  در هنگام عبور از یک دست انداز با آسیبهای جدی روبرومی شوند.

اگر چه گاهی اوقات این خودرو ها از نظرنمای ظاهری بسیار زیبا جلوه می کنند اما به خاطر داشته باشید که علاوه بر هزینه های بالای اسپرت کردن یک خودرو هزینه های نگهداری و تعمیرات آن نیز بالا بوده و عمر خودرو را بشدت می کاهد .

 در چندین مورد پای صحبت افرادی نشستم که دلایل خود را  برای کوتاه کردن ارتفاع خودرو بیان کنند که در عمده موارد  علاوه بر زیبایی خودرو افزایش ایستایی و بالا رفتن چسبندگی خودرو را مورد توجه بسیار قرارداده بودند.

اما نکته مهمی که قابل تامل است این است که سازندگان خودروعلاوه بر داشتن کارشناسان کارآزموده و مجرب و تست های بیشماری که بر روی خودرو های ساخته شده انجام می دهند و می توانیم اطمینان داشته باشیم که خودرو ها بر اساس محاسبات بسیار دقیقی طراحی و ساخته می شوند و اگر اشکالاتی در یک مدل احساس شود قطعا آن مدل خاص فراخوان خواهد شد و نسبت به برطرف کردن ان از سوی سازنده اقدام خواهد شد.

 اماتوجه داشته باشیم اگر همه ما از این ساخته دست بشر بدرستی استفاده کرده و به قوانین و استانداردهای     جاده ای احترام بگذاریم ، علاوه بر حفظ سلامتی و آرامش خاطر نیازی به متحمل شدن هزینه های زیادی و غیر ملموس نخواهیم بود.

ادامه مطلب ...

نگهداری سیستم تهویه

         1- در ترافیک سنگین و سربالایی های تند حدالامکان از کولر استفاده نکنید چرا که علاوه بر فشار به موتور توان موتور نیز کاهش می یابد.

2- اگر قصد استفاده از کولر را دارید ، بهتر است قبل از حرکت آن را روشن کنید تا بدلیل دور پایین موتور کمپرسور به آرامی به حرکت در آمده و به آن آسیبی وارد نشود.  در سرعتهای  بالای موتور در حین حرکت درگیری یکباره کمپرسور با نیروی موتور میتواند باعث وارد آمدن آسیبهای جدی به قطعات گردنده و حتی سبب گیرپاژ کمپرسور شود. 

3- چنانچه در حین حرکت قصد روشن کردن کولر را دارید ابتدا کلاچ را گرفته و پدال گاز را رها کنید .سپس اقدام به روشن کردن کولر کنید.

 4- در فصول سرد سال که سیستم خنک کننده مورد استفاده قرار نمی گیرد بهتر است  دردوره های یک  ماهه سیستم برای مدتی مورد استفاده قرار گیرد تا با گردش روغن قسمتهای متحرک روانکاری شده و میزان گاز کاهش نیابد.

5- توجه داشته باشید که بدلیل چرخش کمپرسور با نیروی موتور ، بازده کولر خودرو در سرعتهای بالا بیشتر است ضمن اینکه افزایش سرعت پنکه فقط شدت دمیدن هوا را بیشتر می کند.

ادامه مطلب ...

رادیاتور

رادیاتور یکی از مهمترین اجزاء سیستم خنک کاری خودرو بوده که با تبادل حرارت با هوای جریان یافته پیرامون خود موتور را خنک می کند.

البته این انتقال حرارت به آیتم هایی چون دمای هوای جریان یافته ، حجم هوای در حال جریان بر روی پره های رادیاتور و میزان بزرگی و شکل طراحی آن بستگی دارد.

ادامه مطلب ...